Hotelli- ja ravintolamuseo jatkaa Suomi syö ja juo -viestintää

Suomi syö ja juo on suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin juurille omistettu viestintähanke, joka kertoo tositarinoita ja mielenkiintoisia faktoja siitä, mitä, miten ja miksi Suomessa on syöty ja juotu kautta aikojen. Suomi syö ja juon käynnistivät suomalaiset museot vuonna 2012 avatakseen nykypäivän ruokailmiöiden taustoja yleisölle. ELO-säätiö kehitti Suomi syö ja juo -viestintää osana Syödään yhdessä -ilmiötä Suomi100-juhlavuonna. Nyt kauhan varteen tarttuu ruoka- ja juomakulttuuriin erikoistunut Hotelli- ja ravintolamuseo.

”Me kaikki syömme ja juomme, joten ruoka- ja juomakulttuuri aiheena koskettaa meitä kaikkia. On hienoa, että Suomi syö ja juo saa meillä jatkoa ja pääsemme jakamaan asiantuntijuuttamme ja kiinnostavia ruokakulttuurin tarinoita entistä laajemmin”, Hotelli- ja ravintolamuseon johtaja Anni Pelkonen iloitsee.

Suomi syö ja juo -nettisivulla pureudutaan edelleen mielenkiintoisiin ja yllättäviinkin teemoihin ja esiin nostetaan mm. raaka-aineiden, tuotannon sekä kuluttamisen historiaa. Sisällöstä vastaavat Hotelli- ja ravintolamuseon omat sekä ulkopuoliset asiantuntijat. Sosiaalisessa mediassa Suomi syö ja juo -päivityksiä voi jatkossa seurata museon kanavissa.

Syöminen ja juominen ovat teemoja, jotka ovat viime vuosina olleet kasvavan kiinnostuksen kohteena. Keskustelua aiheesta käydään kaikkialla: ruokapöydissä, kahvitauoilla, kaveriporukoissa, perinteisessä mediassa ja somessa. Tämä on tuonut uusia yleisöjä myös Hotelli- ja ravintolamuseolle, joka on Suomen ainoa ruoka- ja juomakulttuuriin keskittynyt kulttuurilaitos. Museon tavoitteena on yhdistää ruoka- ja juomakulttuurista kiinnostuneet ja alan ammattilaiset. Työtä tehdään yhdessä yleisön ja kumppaneiden kanssa. Suomi syö ja juon yhteistyökumppaneina toimivat maa- ja metsätalousministeriö ja Alko Oy.

”Ruoka- ja juomakulttuurin kehittäminen on meille tärkeä arvo, ja myös sen dokumentointi nykypäivän ja tulevaisuuden tarpeita varten. Halusimme liittyä mukaan tukemaan Suomi syö ja juo -projektia, jotta jo Syödään yhdessä -hankkeen aikana kertynyt tiedon aarreaitta säilyy ja edelleen kehittyy Hotelli- ja ravintolamuseon osaavissa käsissä,” toteaa markkinointipäällikkö Sari Karjalainen Alkosta.

”Meillä on rikas ruokakulttuuri, joka on jatkuvassa muutoksessa kuluttajien ja kuluttajayhteisöjen arkisten valintojen myötä. Samalla juomakulttuurimmekin monipuolistuu. Nämä teemat ovat mukana myös viime vuonna hyväksytyssä ruokapoliittisessa selonteossa. Ymmärrys ruoka- ja juomakulttuuristamme pohjautuu rikkaaseen perinteeseemme, ja on hyvä, että aiemmin dokumentoitu tieto jalostuu seuraaville sukupolville,” kertoo puolestaan erityisasiantuntija Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Lisätietoja:
Anni Pelkonen, museonjohtaja
044 7474 107
anni.pelkonen@hotellijaravintolamuseo.fi

#suomisyöjajuo
FB: @hotellijaravintolamuseo
IG: @museumbites
YouTube: HRMuseo

Kuva: Nik MacMillan on Unsplash

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s